Blijven sporten in de winter: zo moedig je jezelf aan

Op sommige dagen is het al moeilijk genoeg om jezelf aan het sporten te krijgen. Maar als het buiten ijskoud is, wil het vaak écht niet lukken om jezelf een schop onder de kont te geven. Om die winterdip tegen te gaan is het wel van belang dat je voldoende beweegt, daar krijg je tenslotte een endorfine boost van. Met deze tips hopen we dat je jezelf kunt aanmoedigen om ook in de winter te blijven sporten.

Blijven sporten in de winter zo moedig je jezelf aan
© Pixabay.com

1. Trek alvast je (nieuwe) sportkleding aan
Als je iets moet doen waar je weinig zin in hebt, werkt het vaak goed om in stapjes te denken. Stap 1 is natuurlijk om je sportkleding aan te trekken voordat je gaat sporten. Zodra je eenmaal je sportoutfit aan hebt, is de drempel minder hoog om daadwerkelijk te gaan bewegen. Als je een leuk sportsetje aanschaft, is het ook weer makkelijker om die eerste stap te zetten.

2. Sport met een vriend(in)
Samen sporten is vaak veel leuker dan dat je alleen aan de slag gaat. Daarnaast kun je elkaar tijdens het sporten motiveren én vormen jullie elkaars stok achter de deur om überhaupt te gaan sporten. Ideaal!

3. Thuis sporten
De laatste jaren, zeker het afgelopen jaar, is thuis sporten steeds populairder geworden. Je kunt betaalde programma’s aanschaffen, maar er zijn ook veel gratis lessen op bijvoorbeeld YouTube te vinden. Zo kun je work-outs doen van Blogilates, Pamela Reif, Chloe Ting en Fitnessblender. Even googelen en je vindt tientallen, al dan niet honderden work-outs voor thuis. Een voordeel is dat je zelf video’s kunt kiezen die bij jouw fitnessniveau passen, maar dat er ook vaak samengestelde programma’s zijn die je kunt volgen.

Blijven sporten in de winter zo moedig je jezelf aa
© Pixabay.com

4. Stel (realistische) doelen
Een van de belangrijkste tips om jezelf te motiveren is om duidelijke doelen te stellen. Dit geldt overigens niet alleen voor sporten, maar is op veel vlakken in je leven zinvol. Wil je bijvoorbeeld graag afvallen? Dan kun je (eventueel samen met een fitnessinstructeur) een plan samenstellen om jouw gewichtsdoel te bereiken. Als je geen specifieke fitnessgoals hebt, kan het ook een doel zijn om bijvoorbeeld minimaal twee keer in de week veertig minuten te sporten.

5. Schrijf je motivatie op
Naast het opschrijven van je fitnessdoelen, kun je ook voor jezelf vaststellen waarom je eigenlijk sport. Vaak weet men bijvoorbeeld wel dat je je door sporten zowel fysiek als mentaal beter voelt, maar het kan fijn zijn om jezelf daar regelmatig aan te herinneren. Heb je geen idee wat jou precies motiveert? Zoek op Pinterest naar inspirerende quotes of struin YouTube af naar (fitness)influencers die jou aanspreken.

6. Stel een work-out afspeellijst samen
Sporten maak je nóg leuker door een playlist te maken met je favoriete nummers. Naast het feit dat je heerlijk kunt meezingen, kun je de muziek ook gebruiken om op de maat te bewegen. Bijkomend voordeel: met een écht goede playlist vliegt de tijd voorbij!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.